یک ایمپلنت تولید کننده ی انسولین در راه است

3 آگوست 2021- مهندسان زیستی دانشگاه رایس، مشغول توسعه نوعی ایمپلنت تولید کننده ی انسولین هستند که قادر است انسولین مورد نیاز بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، را بسازد.

این پروژه ی سه ساله با همکاری دکتر امید ویسه(Omid Veiseh) محقق ایرانی و دکتر Jordan Millerو همچنین با بودجه بنیاد تحقیقاتی دیابت نوجوانان ( JDRF ) انجام شده است.دکتر ویسه استادیار مهندسی زیستی بیش از یک دهه است که بر روی بیومتریالهایی تمرکز دارد که سلول‌های قابل پیوند را در مقابل سیستم ایمنی بدن انسان محافظت می‌کنند.

دکتر ویسه، گفت: اگر واقعاً بخواهیم فعالیت‌های پانکراس را تقلید کنیم، به سیستم عروقی نیاز داریم. این موضوع اصلی پروژه ما است. پانکراس به طور طبیعی تمام رگ‌های خونی مورد نظر را دارد و سلول‌ها به شیوه‌هایی خاص در این عضو بدن سازمان یافته‌اند. ما قصد داریم همین طرح را که به طور طبیعی وجود دارد با فناوری پرینتر سه بعدی ایجاد کنیم.

هدف Veiseh و Miller این است که نشان دهند ایمپلنت های آنها می توانند سطح قند خون موش های دیابتی را به مدت حداقل شش ماه به درستی تنظیم کنند. برای انجام این کار، آنها باید به سلول های بتا مهندسی شده خود توانایی پاسخ به تغییرات سریع سطح قند خون را بدهند.

میلر گفت: ما باید سلولهای کاشته شده را در مجاورت جریان خون قرار دهیم تا سلولهای بتا بتوانند تغییرات گلوکز خون را حس کرده و به سرعت به آنها واکنش نشان دهند. او افزود: در حالت ایده آل ، سلولهای تولید کننده انسولین بیش از 100 میکرون از یک رگ خونی فاصله ندارند.

میلر گفت: ما از ترکیبی از pre-vascularization از طریق چاپ زیستی سه بعدی پیشرفته و بازسازی عروق با واسطه ی میزبان استفاده می کنیم تا در نزدیکی هر ایمپلنت چندین رگ در ادغام با میزبان ایجاد شود. سلول‌های تولید کننده انسولین با فرمولاسیون هیدروژلی که دکتر ویسه ابداع کرده است، محافظت می‌شوند. هیدروژل مذکور دارای منافذ کوچکی است که سلول‌های داخل ایمپلنت را از حمله سیستم ایمنی محافظت می‌کند. اما از سوی دیگر این منافذ به اندازه‌ای بزرگ هستند که مواد غذایی و انسولین از آنها عبور کنند.

منبع:

http://news.rice.edu/2021/07/26/rice-team-creating-insulin-producing-implant-for-type-1-diabetes-2//